Waarom we De Kaartjesfee omdopen naar FestLab

Feb 14, 2019

We schrijven mei 2018.
De kogel is door de kerk, it’s out in the open!
We hebben de knoop na een hele poos twijfelen doorgehakt: we veranderen van naam en voeren een hele merkrebranding door.

En fiew, dat was allesbehalve een evidente keuze. Zelfs eentje waar we ook een beetje bang van zijn. Net daarom ook dat we al een paar jaren met dit idee rondliepen, maar het nooit durfden uitvoeren. Er waren immers redenen (of zijn het excuses) genoeg om er niet aan te starten: “Het gaat nu net zo goed. We hebben toch al wat naamsbekendheid en dan moeten we van nul terug beginnen. Dan smijten we die jaren van hard werken allemaal overboord. Gaan onze klanten ons nog vinden? Wat met klanten die voor een tweede of derde keer beroep op ons willen doen. Die vinden de Kaartjesfee nooit terug? Wat een massa werk gaat dat wel niet zijn? Gaat dat ook niet een hele berg papierwerk en administratie met zich meebrengen? Gaat ons dat lukken? In welke tijd gaan we dat in godsnaam doen?! Pfff zullen we het anders niet gewoon laten zoals het is?”

Het was één van de zwaarste dilemma’s die we zijn tegengekomen in onze Kaartjesfee / FestLab-carrières. We konden immers de gevolgen die dat met zich mee zou brengen niet goed inschatten. Het zou positief kunnen uitdraaien, maar het kon ook zwaar terugketsen in ons gezicht. Het was geen veilige en tijdsbesparende keuze om voor een naamsverandering en rebranding te kiezen, want alles wat we hadden opgebouwd kwam daarmee op losse schroeven en wankele scharnieren te staan.

EN TOCH SPRONGEN WE.


Als we het nu niet zouden doen, zouden we het nooit doen. Want wie weet werd de Kaartjesfee steeds groter en groter, waardoor ons #1 excuus “we hebben toch al wat naamsbekendheid” een nog grotere berg om te overklimmen zou zijn.
Het excuus “wanneer gaan we dat in godsnaam doen?!” zouden we de mond snoeren door beroep te doen op Caroline Blomme, een collega vormgever met een specifieke expertise in branding. Tijd kunnen we helaas niet bij toveren en zoals vele ontwerpers waarschijnlijk kunnen beamen: iets voor jezelf maken l.u.k.t g.e.w.o.o.n n.i.e.t!! Of het is niet dit genoeg, of niet dat genoeg of je blijft er uren en eindeloos aan prutsen tot het volledig uit balans is en je terug van nul af aan moet beginnen. Deze frustraties en kostbare tijd gaan we ons dus besparen. Studio Blomme to the win!

Hoe ons logo en branding tot stand kwam, zullen we in een andere post een keer overlopen. Maar voor nu kunnen we zeggen: Caroline did the magic! Ze begeleidde ons in het bedenken van een nieuwe naam, creëerde daarbij een prachtig logo dat aan al onze (veeleisende, sorry Caroline) CHECKS voldeed. In februari 2019 (op valentijnsdag nog wel for all sakes) is het dan zover: de lancering!
Bij deze nodigen we jullie héél graag uit naar onze volgende alinea voor een officieel officieuze mededeling van algemeen belang:


We wuiven met dankbaarheid de naam “de Kaartjesfee” uit waardoor ze vrij kan rondvliegen in de natuur. 
Want het is tijd voor vernieuwing; geen nieuw boek, maar wél een nieuw hoofdstuk. We gaan immers met hetzelfde team, dezelfde producten, service en evenveel enthousiasme verder. Alleen onder een nieuwe naam en in een vernieuwd jasje.

We stellen jullie met trots voor aan: 

___________________________________________________________

OKE FESTLAB, WASMEDA?

We kozen voor de naam FestLab omdat: 

• Fest = Feest in het Zweeds. En we looooove the scandinavian style. (die hebben niet alleen flabbergasting design maar lopen ook gewoon in alles voor op ons kleine Belgen. Seriously, op gewoonweg alle vlakken).
• we ontwerpen en illustreren voor feestelijke mijlpalen in het leven
• we voor deze mijlpalen ook leuke producten & diensten hebben
• in ons creatief atelier (Lab voor de liefhebbers) iedereen welkom is
• we er steeds een lap op geven voor een kwalitatief eindresultaat
• we voor leuke klanten mogen werken
• door dit alles het leven een beetje meer Feest wordt. 
Kortom, #FestLab

___________________________________________________________


HOEZO? DE KAARTJESFEE, DAT WAS TOCH EEN KEILEUKE NAAM? 


Jep, we weten het. De Kaartjesfee is een vrolijke naam waarbij je zin krijgt om te ontdekken waar het voor staat. Toen we destijds de Kaartjesfee creëerden, was het een naam die op ons lijf geschreven stond en die perfect pastte bij wat we toen deden: wenskaarten ontwerpen. 

Gedurende de jaren hebben we dankzij onze fantastische fanbase (en héél hard werken, let’s be honest) een héél leuk traject kunnen afleggen, waardoor ons aanbod en onze service steeds uitgebreider werden.
We kregen gaandeweg steeds vaker het gevoel dat de naam “Kaartjesfee” niet meer de volledige lading dekt en dat we onszelf “te kort” deden. Hoewel we nog vaak toveren voor onze klanten, zijn we ondertussen veel meer dan “kaartjesfeeën”. Bovendien is onze stijl ook geëvolueerd doorheen de jaren (gelukkig maar).

Dat verdient een mooie, iets volwassener klinkende naam volgens ons. Een naam die ook niet zo beperkend is en de hele boel opentrekt zodat we nog héél wat mogelijkheden hebben voor de toekomst.
En zo geschiedde dus. Een nieuwe naam, nieuw logo, nieuwe bijkomende producten, … . Omdat we nog steeds met héél veel ideeën zitten, die onder FestLab beter te realiseren zullen zijn. 

Wij zijn alvast super enthousiast en hopen jullie mee te kunnen blijven nemen in ons unieke verhaal. 

___________________________________________________________

WAT VERANDERT ER ALLEMAAL JUIST? 

We werden een beetje volwassener, maar zeker niet serieuzer.
FestLab zal nog steeds dezelfde vrolijkheid blijven uitstralen.
De typische Kaartjesfeesaus zal altijd aanwezig blijven, alleen niet onder die naam.

Onze aanpak, service, diensten en huidige producten blijven immers ongewijzigd. 
Er komen integendeel extra diensten en producten bij, wat leuk nieuws is uiteraard! 
Dit alles wordt simpelweg in een nieuwe verpakking gegoten. 

Je kan dus nog steeds bij ons terecht voor een geboortekaartje, doopsuiker, trouwkaartjes, communiekaartjes of elk ander creatief project. Aan het huidige aanbod wijzigt er niets, waarom zouden we dat doen? 

Creatief bezig zijn is onze passie en bovendien zitten we nog boordevol leuke ideeën voor de toekomst, dus er zullen gaandeweg nieuwe zaken bij ons verschijnen. Vandaar ook weer onze naamsverandering, zodat we onszelf niet hoeven te beperken tot louter “kaartjes”. 😉 

___________________________________________________________

WAT ZIJN DE REACTIES?

Les goûts et les couleurs ne se discutent pas, zeggen ze weleens. Gelukkig maar, de wereld zou er anders wat greige uitzien.

Zo ook bij de reacties op onze nieuwe naam en rebranding: er zijn voorstanders en fans, maar er zijn ook enkele mensen die het jammer vinden dat de Kaartjesfee verdwenen is. En dat is oké.
De meesten vinden het een goede stap vooruit én wij zijn er super tevreden mee. Het jasje van ons nieuwe merk past ons weer als gegoten en we voelen ons er geweldig in.

We zijn trots op onze kleine onderneming en op wat we tot nu toe verwezenlijkt hebben. Onze angst dat klanten ons zouden laten vallen, niet meer zouden terugvinden, veel papierwerk etc bleek uiteindelijk toch een beetje voor niets te zijn. Hoewel, dat papierwerk was toch niet min (lang leve België). Maar het was voor ons absoluut de moeite waard om door te zetten.

Er verandert eigenlijk ook helemaal niets buiten onze naam en branding. Never change a winning team zeggen ze weleens, dus ons team blijft hetzelfde, onze aanpak, service en onze producten ook (mits enige uitbreiding misschien). 

No worries dus, Hakuna Matata en maak het leven een beetje meer feest! 🙂

categorie:

delen?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

LEAVE A COMMENT